Sunday 2 April 2017

Perniagaan Internet

Apakah itu Perniagaan Internet?

Perniagaan internet merupakan perniagaan yang dilakukan secara online yang mana ia menggunakan internet sebagai medium perantaraan antara penjual dan juga pembeli . Perniagaan internet juga adalah sama dengan perniagaan offline lain di mana ia tetap memerlukan tapak perniagaan, modal , barangan perniagaan, dan juga promosi untuk barang yang di niagakan itu . Apa yang membezakan cumalah platform sahaja .


Terlalu banyak faedah yang boleh didapati menerusi internet . Ia hidup dan tidak pernah tidur selama 24 jam sehari , 7 hari seminggu dan 365 hari setahun . Perniagaan internet juga tidak membataskan perkara- perkara berikut iaitu budaya, bangsa , negara , sempadan , masa , jarak , dan juga masa. Di internet kaedah atau pendekatan pemasaran dan jualan juga adalah berbeza . Selain memerlukan kemahiran untuk mempromosikan barangan di internet , kita juga memerlukan beberapa tools sebagai sokongan untuk berjaya  dengan lebih cepat .

Segala – galanya boleh dijual di internet tidak kiralah sama ada produk yang ingin di jual mempunyai nilai atau tidak . Pasaran di internet adalah amat luas tanpa mengira sempadan geografi dan juga beroperasi selama 24 jam sehari . Inilah dunia perniagaan internet di mana trnasaksi jual beli yang berlaku kini bernilai berbilion dolar tanpa perlu si pembeli atau si penjual berjumpa untuk mengenali antara satu sama lain . 

Selain itu, terdapat banyak cara untuk memasarkan produk antara contohnya melalui:

Defini Facebook Marketing? (FB Ads)

Secara sederhana, "FB Ads" terdiri dari 2 kata "facebook" dan "ads" yang ertinya "iklan facbook". Dalam pengertian yang lebih panjang: FB Ads iaitu kemudahan mengiklankan yang disediakan oleh facebook.

Iklan Facebook atau Facebook Ads merupakan ciri-ciri yang ditawarkan oleh Facebook untuk mempromosikan atau mengiklankan suatu Fan Page yang sebelumnya sudah dibuat oleh pengguna Facebook dengan liputan yang berbeza dan boleh ditetapkan oleh pengiklan tersebut. Facebook sendiri merupakan laman web rangkaian sosial dengan platform yang membolehkan para penggunanya untuk mencipta laman peribadi, menambah teman, serta menghantar mesej.

Mengapa memilih Iklan dengan menggunakan Facebook?

Menurut hasil penyelidikan, Facebook merupakan sosial media terbesar yang paling banyak digunakan oleh penduduk negara-negara di dunia. Termasuk Indonesia. Pengguna Facebook di dunia pada suku 1 tahun 2015 menurut data hampir 1.4 billion orang.

Cara membuat Iklan Facebook



Ramai bertanya sifufbads.com, bagaimana nak buat iklan facebook? Boleh ajar?

Di bawah, saya tunjukkan panduan langkah demi langkah bagaimana untuk buat iklan facebook. Dalam contoh di bawah, saya tunjukkan panduan promosikan fanpage.

Langkah 1: Klik pada “home“, pilih “Advertise on Facebook



Langkah 2: Klik “create ad Ad

Langkah 3: Pilih fanpage yang anda ingin promosikan.


Langkah 4: Ada 3 objektif yang anda boleh pilih. Pilih mana yang selari dengan objektif anda.
4
Jika anda pilih untuk promosikan fanpage anda untuk dapatkan LIKE, anda boleh pilih ads jenis di bawah.
5
Jika anda pilih untuk promosikan fanpage anda untuk dapatkan respons pada post, anda boleh pilih ads jenis di bawah. (Jenis-jenis page post anda boleh rujuk artikel sebelum ini)
6
Langkah 5: Untuk sponsored Stories, terpulang pada anda samada mahu gunakannya atau tidak. Jika tidak mahu, klik “remove“.
7
Langkah 6: Pilih audien anda. (kepada siapa anda ingin iklankan )
8
Langkah 7: Pilih connections
9
Langkah 8: Isikan maklumat Campaign, Pricing and Schedule
10
Langkah 9: Pilih jenis pricing yang anda mahukan.
11

Nota:
CPC – kos iklan anda adalah berdasarkan klik yang diperolehi.
CPM – kos iklan berdasarkan setiap 1000 kali iklan anda dipaparkan
AutoCPM (sponsored story) – kos iklan berdasarkan jumlah reach(audien) yang anda mahukan
Langkah 10: Isikan maklumat bid anda.
12
Langkah 11:  Klik “review ad
13
Langkah 12: Review ads anda dahulu dan namakan ads anda.
14
Langkah 13: Anda diminta isikan maklumat kad kredit/kad debit anda.
15
Langkah 14: Isikan maklumat kad debit/kad kredit anda seperti ini.
16
Langkah 15: Seterusnya, klik “skip”
17
Langkah 16: Masukkan password akaun FB anda.
18
Langkah 17: Anda diminta isikan informasi akaun anda.
19
Langkah 18: Ads @ iklan pertama anda berjaya dibuat. Dan anda perlu tunggu kelulusan dari pihak FB.
20
Langkah 19: Ads anda akan dihantar ke pihak FB untuk kelulusan. Biasanya ianya mengambil masa paling cepat 2 minit, dan paling lambat 3 hari. (iklan yang diluluskan juga akan dimaklumkan melalui emel anda oleh FB)
22
Bagaimana? Boleh ikutinya? Tahniah..


Whatsapp pernah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tiada rancangan untuk membuatkan aplikasi mereka mesra bisnes. Whatsapp pernah memetik ungkapan Tyler Durden dari Fight Club di dalam blog mereka:
‘Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need’
Ternyata mereka lebih menumpukan kepada servis mereka untuk keperluan umum, bukan untuk bisnes. Jadi buat masa ini, kemungkinan mereka mengoptimumkan Whatsapp untuk kegunaan bisnes amatlah rendah.
Tidak hairanlah jika kita sering terbaca atau dengar kisah rakan-rakan usahawan kita yang mana urusan transaksi perniagaan mereka di WhatsApp yang tersekat, mahupun DISEKAT oleh WhatsApp! Manakan tidak, dalam sehari sampai lebih seribu mesej masuk. Memang huru-hara jadinya.
Ada pelbagai cara yang boleh kita gunakan untuk atasi masalah sebegini. Di sini kami kongsikan 5 tip yang efektif untuk anda:
1) Gunakan nombor khas untuk bisnes – supaya tidak bercampur dengan komunikasi peribadi. Okay, bunyi macam ‘simple’, tapi jangan tak tahu ramai juga rakan-rakan usahawan kita yang melakukan kesilapan begini!
2) ‘Save’ nombor telefon berserta tarikh – supaya anda tahu sedikit sebanyak maklumat pembeli sekali pandang. Contoh “Customer Zul 081115”. Kalau anda menjual lebih dari satu jenis produk, boleh juga anda letak kod produk pada nama pelanggan. Contoh “Customer Zul 081115 XYZ”. Bukan sahaja anda boleh menguruskan data pelanggan dengan lebih berkesan, malah anda juga mampu untuk mengenalpasti sasaran daripada database anda sendiri pelanggan mana yang anda mahu tawarkan lagi produk atau servis lanjutan melalui ‘upsell’ ataupun ‘cross-sell’. Tentu sekali lebih mudah dan ‘targeted’ untuk anda ‘broadcast’ promosi barangan anda yang baru nanti. Tapi terlebih dahulu tentu sekali anda perlu mulakan dengan mengkatalog senarai produk-produk anda dengan kod item.
3) Gunakan Whatsapp web – supaya perkhidmatan pelanggan boleh dikendalikan oleh lebih dari seorang. Ini penting, terutamanya jika bisnes anda semakin berkembang anda memang perlu dapatkan bantuan staff tambahan. Benar, pekerja tambahan melibatkan kos tetapi anggap saja ianya satu pelaburan dalam membesarkan lagi operasi anda.
4) Gandingkan dengan aplikasi telefon bimbit tambahan supaya urusan perniagaan lebih tersusun. Antara aplikasi yang boleh digandingkan dengan Whatsapp ialah seperti Statuz App, suatu aplikasi telefon bimbit percuma yang dibangunkan oleh anak tempatan Malaysia yang boleh membuatkan komunikasi dan urusan perniagaan anda lebih tersusun. Sebagai contoh, Statuz App membolehkan peniaga menghantar atau share status tempahan kepada pembeli melalui Whatsapp. Ini dapat mengurangkan pertanyaan rutin yang selalu ditanya pembeli. Penggunaan Statuz App juga membuat ‘tracking’ tempahan lebih mudah kerana Statuz App akan meninggalkan satu link di Whatsapp yang membolehkan peniaga merujuk kembali status tempahan terperinci apabila pelanggan bertanya melalui Whatsapp.
5) Perlu diingatkan, nombor telefon pelanggan bukanlah satu-satunya jenis data yang anda patut simpan. Gunakan WhatsApp sebagai platform untuk anda jemput pelanggan ke laman web anda tapi pastikan anda turut menyediakan ‘squeeze page’ untuk anda tarik email pelanggan anda. Ini penting agar andaikata oleh sebarang sebab anda kehilangan data nombor telefon pelanggan, anda tetap mampu untuk terus membuat duit ataupun ‘monetize’ daripada data pelanggan yang anda simpan melalui pemasaran email. Tapi ini topik yang memerlukan ulasan lebih lanjut, insyaAllah akan kami berikan ulasan yang lebih mendalam di kesempatan akan datang.
Selamat mencuba!


Masih ramai lagi para peniaga yang belum mempunyai blog.
Sekiranya anda berniaga di internet, atau secara offline, maka blog boleh menjadi tapak perniagaan anda yang seterusnya.
Jika anda sudah mempunyai blog, tahniah.
Kelebihan Blog
Tetapi jika belum, mungkin anda boleh lihat kembali sekiranya ada keperluan untuk anda membuat blog bagi membina jenama perniagaan anda di internet.
Selain itu, ia juga bagi memudahkan para pelanggan anda merujuk sebarang maklumat produk, servis dan perkhidmatan yang anda tawarkan, testimoni pelanggan, pembelian secara online dan banyak lagi yang boleh anda lakukan dengan blog perniagaan anda.
Dalam masa beberapa tahun lagi, kebanyakan perkhidmatan dan transaksi, boleh dan perlu dilakukan secara online di mana sudah ramai yang menggunakan internet melalui laptop, computer, tablet, telefon pintar dan sebagainya.
Pastikan perniagaan anda tidak ketinggalan.
Tidak cukup jika anda hanya berniaga di Mudah.my, atau di Facebook.com kerana bila-bila masa sahaja mereka boleh ubah polisi perniagaan mereka.
Sebaliknya, jika anda mempunyai blog, dan menyalurkan pelanggan anda di Mudah.my atau di Facebook ke blog anda, maka secara tak langsung anda sudah punya tapak anda sendiri.
Di mana pelawat atau pelanggan anda boleh ke laman blog anda bila-bila masa sahaja dan melihat artikel yang anda tulis dengan mudah.
Jadi, anda boleh mengelakkan daripada terpaksa reply di Facebook atau Whatsapp perkara yang sama kepada setiap pelanggan anda sedangkan mereka boleh membaca lanjut berkaitan perniagaan anda di blog anda.
Adalah lebih mudah jika anda kongsikan sahaja alamat blog anda kepada bakal pelanggan anda untuk mereka lihat lebih lanjut pelbagai produk dan perkidmatan yang anda tawarkan.
Blog sentiasa relevan
Berbanding platform media sosial yang lain, yang ada pasang dan surutnya, serta banyak persaingan dan perubahan polisi, blog sentiasa menjadi pilihan utama dan relevan untuk jangka masa yang lama.
Ini kerana, setiap yang melayari internet akan mencari maklumat lanjut berkaitan sesuatu perkara. Dan biasanya mereka akan merujuk dan membaca artikel-artikel di blog.
Bagaimana ingin membuat blog?
Jika anda masih baru, anda boleh pilih untuk buat blog percuma di platform percuma di Blogspot.com atau di WordPress.com .
Hanya daftar emel anda dan ikut langkah yang diberikan untuk anda membina blog percuma anda.
Pilihan kedua adalah dengan membeli nama domain dan hosting anda sendiri, iaitu blog berbayar dengan kos serendah RM 60 setahun.
Di mana anda lebih bebas dengan blog anda dari segi design, meletakkan iklan, membuat plan backup artikel blog, memuat naik fail dan sebagainya.
Untuk membina blog sendiri, anda perlu komitmen dan sanggup untuk pelajari asas berkaitan hosting, nama domain, cPanel dan lain-lain yang sebenarnya adalah mudah sahaja. Dengan syarat anda sanggup mencuba sesuatu yang baru.
Jika anda ingin memilih kaedah kedua iaitu dengan membina blog anda sendiri, saya telah sediakan lebih daripada 20 video berkaitan segala perkara yang perlu anda tahu dan pelajari secara live langkah demi langkah.
Saya pakejkan video tersebut dalam Panduan Membina Blog WordPress Sendiri yang boleh didapati di sini.
Sekali lagi saya tegaskan, anda boleh membina blog Percuma dahulu dan dapatkan pengalaman dalam blogging. Ini kerana asasnya adalah sama sahaja.
Dan apabila anda sudah sedia suatu masa nanti, dan bercadang ingin memiliki blog berbayar dengan nama domain (jenama) anda sendiri, maka anda boleh memilih langkah kedua tadi pula.
Sekian:)
Terima kasih.








No comments:

Post a Comment